Вівторок, 19 Березня, 2024

“Велике будівництво” або велика афера: куда прямує розпіарений Зеленським проект?

У перших числах грудня департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Чернігівської ОДА відрапортував, що соціальні об’єкти, які відносяться до президентської програми “Велике будівництво” на поточний рік готові на 98%. Йдеться про 5 дитячих садків, 5 шкіл та 5 спортивних об’єктів. Крім того, окрему увагу в області приділяють ремонту приймальних  відділень у 9 медичних установах, де, як повідомляється, роботи виконані більш ніж на 80%, пише yes-chernigiv.com.ua.

Фінансується “Велике будівництво” на Чернігівщині з державного та місцевого бюджетів. Відповідно, 68, 5 млн і 32, 5 млн.

Окремим рядком в президентському плані по регіону йде ремонт, а скоріше будівництво, доріг державного значення, яких у 2020 році на Чернігівщині планували відремонтувати — 196 км. В основному мова йшла про трасу H-07 Київ-Суми-Юнаківка.

Всього ж “Велике будівництво”, яка стартувала в країні 1 березня 2020 роках передбачає зведення 500 нових соціальних об’єктів і створення 4000 км нових доріг.

Прекрасний план, але це була б не Україна, якби у бочці з медом не опинилася ложка дьогтю. У конкретному ж випадку ще велике питання, чого в цій посудині більше.

Велике будівництво чи велике злодійство?

Те, що з “великим будівництвом”, що розпочали “Зеленський & Ко”, не все гладко стало ясно, як тільки поповзли чутки про те, що проект, розпочавшись толком, вже не вписується у запланований кошторис — 140 млрд грн.

І підтвердження цього факту не змусило себе довго чекати. Поки президент в червні минулого року інспектував об’єкти будівництва на Хмельниччині і чарівно посміхався на камери, парламент узаконив виділення на будівництво доріг ще 35 млрд грн … з “ковідного” фонду. Нагадаємо, цільове призначення фонду — виключно закупівля засобів для боротьби з епідемією та підтримка економіки, що занепадає. Як бачите, ні про мале, ні про велике будівництво, ні слова.

Вибухнув скандал, але чиновникам їх Кабміну, не звикати вішати громадянам локшину — уряд тут же “прояснив” ситуацію. Виявилося, що “Велике будівництво” дасть додатково 150 тис. робочих місць, модернізує інфраструктуру та навіть призведе до зростання ВВП.

У відповідь на це економісти тільки здивовано розводили руками, приводячи зовсім інші цифри. Так, фахівці з незалежного інституту Growford, що займається дослідженнями системних ризиків в економіці, зробили висновок, що в Кабміні або не розуміють про що говорять, або  відчайдушно брешуть. Зокрема, за словами експертів, смішно розраховувати, що дорожнє будівництво, яке займає у структурі ВВП 1.5% та забезпечує зайнятість аж 1%, створить реальні можливості для підтримки економіки. При цьому, говорять незалежні аналітики, це вже дозволило в найкоротші терміни “закатати в асфальт” мільярди й кінців тепер годі й шукати.

“Побілити-пофарбувати” за 140 мільярдів?

Втім, можливість “ефективно освоювати” гроші платників податків є не тільки у “шляховиків”, але й у компаній, що будують школи, лікарні та дитячі садки.

Бо якщо розібратися, то “Велике будівництво” по українські — це далеко не китайський варіант модернізації інфраструктури, де в найкоротші терміни вводяться в експлуатацію тисячі кілометрів доріг та соціальних об’єктів. Наша “Велика будова” — це той самий косметичний ремонт, що проводився у попередні роки за кошти місцевих бюджетів з Фонду регіонального розвитку. Тут просто додали грошей та система їх вкладення стала менш ефективною та неповороткою. Тепер рішення про ремонт (будівництво) конкретних об’єктів приймає Кабмін, а не влада на місцях, якій були більш зрозумілі пріоритети та черговість робіт. Підсумок — маса додаткових проблем у роботі та широкі можливості для “розпилювання” відпущених коштів.

Простіше кажучи, можна побілити приймальне відділення у лікарні або обшити садок утеплювачем й відзначити об’єкти на карті як побудовані, а доходами поділитися з “дахом”, що прикриє у разі чого.

Загальний висновок

“Велике будівництво” буде корисним, якщо пріоритети у держзакупівлі та тендерах віддадуть національному виробнику, а також буде створено механізм,що забезпечує прозорість та ефективність використання коштів. В іншому випадку гроші неминуче підуть наліво, а проблеми як були, так і залишаться.

.,.,.,.