Понеділок, 23 Листопада, 2020

Бюджет президентських виборів: Чернігівщина також доклала свої кошти

Нинішні вибори обійдуться політикам порівняно недорого. Щоправда, це дивлячись з чим порівнювати. Бігборди, реклама в ЗМІ, соціальних мережах, агітатори, спостерігачі – все це коштує грошей. Спробуємо розібратися, скільки повинен витратити середньостатистичний кандидат, який бажає очолити державу і серйозно розраховує на успіх, у матеріалі yes-chernigiv.

Скільки коштує «фактор лояльності»?

Зазначимо відразу: всі наведені нижче цифри – вельми і вельми приблизні. Говорити про точні суми, що мають місце в настільки інтимному процесі, як українські вибори, не доводиться з кількох причин навіть постфактум, не кажучи вже про попередні прогнози.

По-перше, не варто забувати, що значна частина виборчих бюджетів перебувала і продовжує перебувати в тіні. За найскромнішими оцінками, приблизно 50% коштів, які кандидати витратять на вибори, не проходитимуть через виборчі фонди. Це гарантовано тіньова «готівка». Так зазначає голова Комітету виборців України Олексій Кошель.

По-друге, реальний бюджет президентських виборчих кампаній в Україні – свята святих передвиборчих штабів і таємниця за сімома печатками. Остаточний баланс тієї чи іншої кампанії часто знають двійко-трійко осіб, включаючи кандидата. Причому часто навіть їх уявлення дуже приблизно. Специфіка українських виборів така, що часом на кандидата працює відразу кілька мозкових і організаційних центрів, абсолютно не пов’язаних між собою.

1

Ідейне натхнення виборчої кампанії

Припустимо, власник великої регіональної кампанії, регіональний політик симпатизує кандидату або має види на прохідне місце у виборчому списку кандидата на парламентських виборах. Він бере на себе відповідальність за результат в тому чи іншому місті, регіоні. Частково агітація, оплата праці членів комісій, реклама фінансується з центрального штабу. Але частково – з його власних коштів. Тому що, пам’ятаємо, головне – результат.

І потім, ці кошти працюють не тільки на кандидата в президенти, а й на рейтинг самого бізнесмена, який стане в нагоді йому на осінніх парламентських виборах. При цьому «неврахований у штабі» вклад може бути в будь-якому вигляді: продуктових пайках, якщо у бізнесмена свій завод продтоварів, ремонті школи, облаштуванні спортивного майданчика. Загалом, все, що може підняти рейтинг кандидата.

Нарешті, сум’яття в підрахунки експертів вносить, в тому числі, «фактор лояльності». У це складно повірити, але в Україні дійсно є люди, що працюють на кандидатів «за ідею» – безкоштовно або за символічні гроші. Більшою мірою цей фактор позначається на зовнішній оцінці вартості реклами в ЗМІ.

Припустимо, коли нейтральні матеріали про кандидата сприймаються як «джинса», тобто прихована проплачена реклама. І навпаки, об’єктивна стаття про темне минуле політика – як оплачена конкурентами «чорнуха». Всі разом це дозволяє говорити про вартість виборів для кандидатів лише дуже приблизно.

2

З історії: найдорожчі вибори в Україні

Початок 2000-х, мабуть, увійде в історію країни як роки найдорожчих виборів. Попросту тому, що в 90-ті долар цінувався значно більше, ніж десятиліття тому. І тому, що в наш час Україна поступово «європеїзується». А на Заході витрачати багато на вибори не прийнято.

Коли аналітика Atlantic Council Андерса Аслунда запитали, чому Захід не вкладе 150-200 мільйонів доларів в прийнятного кандидата в Україні, щоб не допустити приходу проросійського президента, експерт зазначив, що такий порядок цифр дивний. Парламентські вибори в Німеччині обійшлися в 90 мільйонів доларів, в Швеції – 12 мільйонів. На всіх кандидатів!

Для українських партій і кандидатів в президенти вибори тільки офіційно обходяться вдвічі-втричі дорожче, ніж для політиків і кандидатів в сусідній Польщі. Яка приблизно порівнянна за населенням. Тому на заході ніхто не може зрозуміти, чому у нас такий порядок цифр.

Українські реалії

Для України ж у 2000-ні і 200 мільйонів було недостатньо, щоб серйозно претендувати на пост. За оцінками різних експертів, вибори президента 2004 року обійшлися в мільярд доларів. Але безпрецедентно витратною стала все ж кампанія 2010 року. Напередодні виборів експерти оцінювали вартість кампанії з розрахунку орієнтовно 10 доларів за голос. Загалом передбачалося, що кампанії провідних кандидатів могли коштувати від 2,5 млрд. до 4 млрд. гривень.

3

За фактом виборів КВУ наводив інші цифри. Так, за оцінкою Комітету виборців, оприлюдненою за підсумками першого туру виборів, провідні кандидати витратили по $ 200 мільйонів, які йдуть за рейтингом $ 125 млн, $ 100 млн, $ 90 млн. При цьому голова КВУ не зміг назвати хоча б приблизну суму витрат кандидатів, зазначивши лише, що вона була надзвичайно великою.

Останні вибори не коштували кандидатам настільки дешево, як вибори-2014. Так само і настільки дорого, як двоє попередніх перегонів. Західні аналітики вважають, що потрібно інвестувати в кандидата 150-200 мільйонів доларів. Слід сказати, кандидату з високим рейтингом і великою пізнаваністю для першого туру вистачить 50 мільйонів доларів.

Називаються й інші цифри

У свою чергу, фахівець з виборчих технологій зазначає, що згоден з оцінками західних аналітиків. Скажімо так, кандидату з відомістю 60% і вище, щоб отримати на цих виборах гідний результат, потрібно вкласти 50 плюс-мінус десять мільйонів доларів. Ті, кого ми побачимо в другому турі, витратять 150-200 мільйонів кожен.

4

За словами Олексія Кошеля, тільки день виборів може «потягнути» на 10-20 мільйонів. Рахуйте самі: понад 30 тисяч дільниць, на кожному по два спостерігачі. Плюс доплати своїм членам виборчкомів, мобільні групи, спостерігачі від технічних кандидатів – у кого такі будуть, екзіт-пол на ділянках і так далі. Це величезний механізм, який повинен працювати, як годинник.

Друга значна частина витрат – реклама. В Україні, за словами голови КВУ, упор робиться на дорогу телерекламу, що істотно впливає на вартість кампанії. За оцінками експертів, тільки ТБ-реклама «з’їсть» 20-25% з бюджету виборчої кампанії кандидатів.

Значну частину коштів вкладають у соцмережі, а ось друковану пресу кандидати проігнорують. Експерти це не схвалюють. Втім, кошти, які раніше кандидати витрачали на пресу, сьогодні просто переводять на інші статті витрат.  У перспективі ж, впевнені експерти, Україна рухатиметься до «західного формату» виборів, які обходяться кандидатам не дуже дорого.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

З січня поточного року бюджети Чернігівщини отримали понад 5 млрд гривень податкових відрахувань

Податки - основа існування будь-якої держави і від того, як вони виплачуються, залежить рівень добробуту громадян, їхня безпека і комфортне існування, пише...

Мер доручив забезпечити економію на опаленні порожніх шкіл — чиновники провалили завдання. Як сьогодні вирішується питання?

Пандемія COVID-19 не збавляє обертів і нові реалії щодня ставлять перед місцевою владою свіжі завдання. Далі на yes-chernigiv. Так,...

Мер Чернігова звернувся до поліції: “Можна виконувати ідіотські накази з ентузіазмом, а можна і без нього”

Останнє рішення уряду про введення додаткових обмежувальних заходів, пов'язаних з ростом темпів епідемії COVID-19, продовжує “надихати” населення. Вже очевидно, що "карантин вихідного...

Криза неплатежів за газ на Чернігівщині досягла піку: з 10 абонентів “Чернігівгаз Збут” — 8 боржники

Криза комунальних неплатежів в Україні зростає небаченими темпами. Для когось такий стан речей, з оглядкою на "коронакризу" виглядає природно. Однак сподіватися цим...

Чому в Чернігові не буде IT-центру і які ще обіцянки мера не збулися

Владислав Атрошенко не дотримав своєї обіцянки і, на жаль, в Чернігові не відкриють офісний центр для IT-підприємств. Обіцянка підтримати "айтішників" Атрошенко дав...